Sunday, May 15, 2011

Prejudiskah orang kita??

terdetik AKU hendak berkongsi di sini..
mengenai betapa ramai di antara sekeliling KITA kaya dengan sikap prejudis...
cepat sangat membuat andaian...
cepat sangat membuat sangkaan sendiri...
mudah sangat menilai sesuatu itu tanpa memberi peluang untuk mengenalinya...
hmmmm..
mentaliti yang sukar untuk dijelaskan...
kenapa dan mengapa ini terjadi...
perasaan prejudis cepat merebak...
umpama kudis yang berjangkit...
tiada kawalan...
tiada sekatan...
akan terus berjangkit...
dan terus berjangkit...
tiada mengenal sesiapa...
tiada mengenal rupa dan bangsa...
tiada mengenal umur..
tak percaya..
AKU pun tidak pada mulanya...
sedang AKU bertanya dengan seorang murid tahun 6 di sekolah AKU...
AKU bertanya..'Lepas ni nak sambung kat sekolah mana?'
lalu dia pun menjawab..
 ' Saya nak masuk kat Sekolah Y Cikgu...Saya tak nak sambung di sekolah agama, Cikgu.'
'Kenapa pula macam tu?'
'Sekolah agama banyak kes buli dan kes disiplin yang teruk cikgu'
sambungnya lagi..
'Sekolah Y bagus cikgu.Sebab tu saya nak masuk sana cikgu.Cikgu dulu sekolah mana?'
hmmmmmm...AKU yang terdiam seketika...
terkesima dengan jawapan murid ku...
tengok...
betapa prejudis tidak mengenal umur dan siapa...
ia terus merebak di sekeliling KITA semua...
tu baru budak berumur 12 tahun...
belum AKU bagi contoh yang lain lagi...
situasi lain lagi...
'Eh Mat, anak ko belajar kat mana?'
'Dulu belajar kat kolej Z.'
'O..bukan kolej Z tu tak bagus ke?kolej swasta kan? Anak aku belajar kat kolej ipta.Kolej A'
lalu ada yang menyampuk...
'Anak aku belajar kat luar negara.kelulusan tinggi.Apa klas masuk kolej sini.tidak menjamin apa-apa pun.'
hmmmmm....
tengok...
AKU dah cakap...
kalau kita dengar baik-baik...
hidu baik-baik..
pasti ada bau-bau prejudis di kalangan KITA semua...
mentaliti yang tiada ubatnya...
hmmmm...
nak AKU bagi contoh lagi...
seorang yang gemuk membeli nasi ayam kat gerai makan..
'Dik, tolong bungkuskan nasi ayam 1'
'Cukup ke 1 saja..tak nak tambah lagi ke?Karang tak cukup pulak.'
kedengaran seperti ramah...
tapi disebalik itu, pasti ada niat hendak menyindir..
mengapalah...
susah sangat hendak mengikis sikap prejudis ini...
kekadang..
prejudis kearah diskriminasi...
di mana keadilan tidak berbunyi...
senyap dan dibiarkan sepi bersahaja....
hanya repekan prejudis yang KITA dengar...
sampai AKU pun tidak lari dari semua itu...
apa prejudiskah orang KITA???
tanya akal, biar KITA merenung-renungnya...










No comments:

Post a Comment