Sunday, September 23, 2012

REPOST BEHIND THE SCENE OF A.D.A.M (2)

Kali ini...aku berkongsi kembali rentetan entri tentang di sebalik tabir A.D.A.M karya RAMLEE AWANG MURSHID (RAM)....post asal entri ini datangnya dari saudara EYMAN HYKAL teman baik kepada RAM...sama-sama hebat di dunia penulisan novel aksi...karya EYMAN HYKAL DETIK DEBAR pernah ku kongsikan satu ketika dahulu... perkongsian di sebalik tabir A.D.A.M ini adalah untuk menampakkan bahawa karya beliau(RAM)...sememangnya cukup digarap dengan baik terutamanya berkaitan dengan persekitaran kita....A.D.A.M salah satu novel yang boleh membuatkaon kita terpaku dengan olahan scene bagi babak aksi yang digarap dan diperhalusi seolah kita boleh membayangkan aksi seperti di dalam holiwood action movie....

Wayang Minda
BEHIND THE SCENE:
DI SEBALIK NOVEL A.D.A.M (2),
LET'S SHOOT THE U.S PRESIDENT
MESKIPUN telah berjaya menulis beberapa
buah novel, termasuk trilogi Tombiruo,
RAM dan saya masih tidak puas hati
kerana sambutan terhadap novel-novelnya
masih perlahan. Saya dan RAM memang
kaki wayang. Dalam satu perbualan, saya
sarankan kepadanya, “Why not we shoot
the US President?”
RAM terpempan seketika. Responsnya,
“Eh, tak bahaya ke? Bukan ke nanti ia
melibatkan soal diplomatik M’sia-US?”
Walaupun jawapannya berbaur bimbang
kerana RAM hanya mahu menulis dengan
aman kerana belum pun ada nama, saya
meyakinkannya,
“Bukan ke Hollywood selalu sangat bunuh
Presiden dia orang? In The Line of Fire, Air
Force One, Absolute Power, Murder at
1600... Nick of Time. Semua tu filem
melibatkan pembunuhan atau skandal
Presiden Amerika!”
“Oh, ya lah...” katanya kemudian begitu-
begitu sahaja.
'Hmm... dia macam tak berminat.' detik
hati saya.
Saya tak sangka. Tak sampai dua minggu
kemudian, RAM sudah melakar sebuah
kisah anggota polis, Hilman yang
menembak Presiden Amerika kerana
menuntut kebenaran. Dan, dia sudah ada
judulnya - A.D.A.M; Aku Darah Anak
Malaysia!
Next: 'Ramlee! Bukak TV3! Now'
(kesan September 11 terhadap ADAM)



posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment