Wednesday, May 30, 2012

BOOK REVIEW : RAYYAN FANTASI


" APA YANG TERFIKIR.....ITU ADA!!"

HARGA: RM19.90 (Sem. Malaysia)
RM22.90 (Sabah & Sarawak)

PENULIS: RAMLEE AWANG MURSHID
PENERBIT: ALAF 21
CETAKAN: 3 2012
BINTANG: 4.5 BINTANG

Terus terang aku katakan, pada mulanya aku rasa berat hati saja nak baca novel ni. Mungkin waktu ni, aku lebih menumpukan perhatian pada Trilogi TOMBIRUO. Permulaan plot novel ini agak mendatar dan biasa-biasa sahaja. Agak lama juga untuk aku mencari plot yang benar-benar menarik perhatian aku. Namun, apabila bermulanya episode kehilangan Addin  menjadikan novel ini semakin beransur-ansur menarik perhatian aku. Bertambah menarik perhatian aku, apabila sisipan kronologi YUK' KAA yang penuh dengan unsur fantasi. Aku lebih tertarik dengan plot di YUK'KAA berbanding dengan plot di bumi yang sangat mendatar. YUK'KAA adalah dunia fantasi yang mempunyai persamaan seperti di bumi, adanya pergolakan, kuasa dan peperangan yang membuatkan aku terus hanyut di alam fantasi buat seketika. Bertambah menarik apabila adanya misteri yang tidak terungkai di dalam novel ini. Jajahan Karuh antara misteri yang dibiarkan tergantung dan membuatkan aku ingin tahu lebih tentang misteri yang tidak terungkai itu. RAM sengaja membiarkan misteri itu satu misteri yang tergantung, tidak dirungkai dengan jelas..barangkali membiarkan seketika peminatnya untuk terus berfantasi. 

p/s: sangat berharap akan ada RAYYAN FANTASI ke-2..Mungkin aku jatuh cinta dengan plot di YUK'KAA dan misteri Jajahan Karuh tersebut. :) 


No comments:

Post a Comment